(Klicka på bilden för förstoring. Avsluta med ESC.)
På medeltiden stod man under gudstjänsten. I Lau skaffade man inte kyrkbänkar förrän 1695. De var delade i fyra kvarter. 1703 målades kyrkbänkarna, predikstolen mm av Christian Lorentz Numens, en tysk målare som flyttat till Visby 1701. Numens fick beställning på målning av inredningen i både Lau och När kyrkor. Det var ett mycket stort uppdrag. Under den tid Numens målade, bodde han hos prästen Georgius Oxenwaldt i När prästgård.
Varje bänkluckas spegel prydde Numens med en föreställande målning, huvudsakligen porträtt på människor. Några målningar föreställer dock stiliserade blommor och en målning visar en grotesk dödskalle med benknotor med ett vitt band över med inskription i rött: ”Döden är vis(s), Dagen är ovis(s). ANNO 1703 den 22 Augustiz C:L:N:” Numens daterade alltså denna målning, vilket ger vid handen att han utförde målningarna på bänkluckorna sommaren 1703. Kyrkbänksinredningen satt fast, han måste ha målat den på plats och då måste Numens ha legat på knä och målat, det var obekvämt. Hur Numens gick till väga vid målandet vet vi inte, men mest sannolikt är att han först målade hela bänkarna och dess dekorationer och sparade luckornas speglar till sist. Han hade bara tillgång till dagsljuset, vilket räckte när det var soligt, men hur gick det när det var mulet väder?
Det är svårt att veta hur lång tid det tog att måla ett porträtt under dessa omständigheter, men gissningsvis minst en dag. Gjorde han ett porträtt helt färdigt innan han började med nästa, eller höll han på med flera samtidigt? Ser man noga på porträtten, upptäcker man att Numens i många fall gjort huvudena först och sedan har troligen en lärling lagt till resten av kroppen med kläderna, oftast mantlar. De är i regel valhänt målade med för stora armar och händer och kluddiga mantlar. I andra fall har Numens målat hela porträttet, då personens kropp, armar och händer tämligen proportionerliga och kläderna är snyggt veckade. Det är lite svårt att förstå att man accepterade lärlingens usla målarförmåga? Vad tyckte de som blev avbildade?
Varifrån fick Numens idén med porträtten? Målare på den tiden hade bilder som förlagor, men det är tveksamt om Numens hade så många, 28 i Lau och 40(?) på När? Kan de avporträtterade personerna vara Lauboar som Numens träffat under sitt arbete och bett att stå modell? Men några förlagor hade han nog, för ett par personer har t ex huvudbonader hämtade från antik mytologi. Men dessa kan Numens ha placerat på lokalt avbildade personer.
Båda prästerna har prästkrage och svarta kappor, Oxenwaldt håller i en bok, medan Sandelius håller i en liten blomma. Frågan är om de har eget hår eller peruker, men gissningsvis eget hår, perukerna brukar vara yvigare. Lägg märke till att Oxenwaldts lucka har snidad ornamentik upptill och Sandelius en enklare sådan, övriga bänkluckor saknar ornamentik. Här har Numens målat hela porträtten. Foto: Gotlands Museum (GM).
Ett porträtt föreställer prästen Oxenwaldt, det är självklart att han som beställare och husvärd fick sitt portätt målat. Det finns också ett porträtt på en ung präst. En sådan präst fanns också, han var verksam tillsammans med Oxenwaldt. Han hette Erik Sandelius och bodde vid Hallbjers på När, hans titel var kaplan. Kaplaner var hjälppräster som fick arbeta hårt, hade dålig lön och bodde i usla bostäder. Det var Israel Kolmodin som inrättade kaplansämbetet 1693 och det blev synnerligen impopulärt, eftersom församlingarna måste hålla kaplanen med bostad och fähus. Porträttet föreställer sannolikt Erik Sandelius.
Resten av personerna är okända. Om de är Lauboar, skulle man kanske kunna identifiera dem om man visste vilken kyrkbänk som tillhörde vilken gård. Det borde gå att ta reda på, men låter sig inte göras nu. Personerna på luckorna verkar vara vanliga människor, om än ibland utstyrda i lite finare kläder och mantlar, några har överdrivet lockiga allmogeperuker. På den här tiden hade alla vuxna kvinnor håret uppsatt och täckt av en duk eller hatt. Numens kvinnor saknar ofta huvudbonad och flera har utslaget hår. Detta skulle nog gå för sig hemma, men inte offentligt och absolut inte i kyrkan. Dessutom har flera kvinnor djupa urringningar på sina klänningar och på en dam går urringningen till och med ner under brösten.
Man kan undra vilken relation Numens hade till (socknens) kvinnor? Motiven hade sannolikt Oxenwaldts gillande, för han klagade inte på dem. Men det gjorde Oxenwaldts efterträdare Jöns Broander, men först efter 6 år, då skrev han: ”Hvad målningen widkommer i Nähr och Low på bänkarna, så är den ganska oanständig; tjänar bättre til ett commedie-hus än till ett gudz hus; hafwer ock welat dhet låta förändra, men i mangel (=avsaknad) af målare måst til dhenna dag låta dhet bero, 1712.” Numens hade dött året innan och det fanns ingen annan målare av klass på ön efter hans död. Vi kan idag vara tacksamma över att Numens porträtt aldrig målades över.
Här nedan presenteras alla Numens porträtt från Lau:
Här ser vi två porträtt av samme man. Han är ganska ung och har en osäker min. Han har brunt hår och en tunn mustasch och är klädd i en brun rock utan krage, men den har stora runda knappar. Intressant nog är rocken lite olika på bilderna, bl a skiljer sig knappstorleken åt. På den första bilden syns en vit skjortkrage, det gör det inte på den andra, men där håller han en liten uppslagen notbok i handen. Troligen har Numens målat hela det första porträttet, men bara huvudet på den andra, resten har lärlingen gjort. Vem var denne man, som förärades två porträtt? Prästen Oxenwaldt hade ingen son och klockaren var för gammal, så den kopplingen finns inte. En ung uppskattad kyrkvärd? Foto: SHM.
Bilderna föreställer en ung man med nöjd min. Han har en våldsamt yvig mörkblond allongeperuk. Han bär på den första bilden en blågrå rock som är uppknäppt och visar en vit tunn fodring intill en röd väst. Fodret syns också på den anda bilden, men inte västen. På den första bilden har han en elegant vit halsduk, det har han inte på den andra. Numens har målat båda huvudena och halsduken på den första och rocken på den andra, men knappast perukerna. Lärlingen har valhänt målat den första rocken och kluddat en röd mantel på båda bilderna, som saboterar mannens eleganta framtoning. Numens borde ha blivit förbannad! Foto: SHM.
Det är svårt att avgöra om Numens målat hela bilderna, på den första är t.ex. armen för stor och lång.
Dessa porträtt är troligen samtliga av de bevarade från Lau. Motsvarande porträtt på När sitter ännu kvar i kyrkbänkarna där. Porträtten borde jämföras, för att se om de alla är olika eller om det finns dubbletter.